در راستای حمایت و صیانت از حقوق مصرفکنندگان از نقطهنظر ایمنی، بهداشت، سلامتعمومی و کیفیت، منطبق بر مفاد مندرج در مواد متعدّد قانون تقویت و توسعۀ نظام استاندارد، این سازمان بر اساس تکالیف قانونی خود بهمنظور حُسن نظارت بر اجرای استانداردهای ملّی، تمامیِ مراحل زنجیرۀ تأمین را با درنظرگرفتن ملاحظات ایمنی، سلامت و کیفیت آحاد مردم کنترل و پایش مینماید. اهمّ معاونت ارزیابی انطباق با سرلوحه قراردادن اهداف 22گانۀ «بیانیۀ گام دوّم انقلاب»، همسو با رویکردهای تحوّلیِ سازمان ملی استاندارد ایران در بازه زمانی (آذر1400- مرداد 1403) به شرح زیر میباشد:
صنایع حمل و نقل و ماشینآلات
- توسعه و ارتقاء استانداردهای صنعت خودرو
. سازمان ملی استاندارد ایران به منظور افزایش کنترل و ارتقا کیفیت خودروهای تولید داخل، 15 تکلیف برای خودروسازان داخلی تعیین و برای تضمین اجرای آن از خودروسازان تعهد گرفت. این سازمان با رفع تعلیقِ اجرای 9 استاندارد اجباریِ تأیید نوع خودرو، که در دولت قبل اجرای آنها تعلیق شده بود، استاندارد قطعات مهم و تأثیرگذار در کیفیت عملکردی و ایمنی خودرو را از حدود 100 قطعه به بالای 1000 قطعۀ افزایش داد. همچنین تعداد استانداردهای اجباریِ تأیید نوع موتورسیکلت از 27 استاندارد به بیش از 60 استاندارد افزایش یافت.
. الزام خودروسازان به درج QR-CODE بر روی اسناد مالکیت و خودرو بهمنظور ارائۀ اطّلاعات فنّی، ردیابیِ قطعات تأثیرگذار در ایمنی و کیفیت و اخذ نظرات مصرفکنندگان ؛ جلوگیری از ادامۀ تولید خودروهای بیکیفیت و دارای عیوبِ کیفی پُر تکرار؛ اجرای اجباریِ استاندارد خدمات پس از فروش بهمنظور ارتقاء سطح کیفی خدمات ارائهشده در نمایندگیهای خدمات پس از فروش خودرو؛ همچنین راهاندازیِ فاز اوّل RFP «سامانۀ جامع وسایط نقلیه» بهمنظور شفّافسازیِ پایش کنترلهای صنعت خودرو از دیگر اقداماتی بود که در راستای ارتقاء کیفیت صنعت خودرو کشور انجام شد.
. در دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران برای نخستین بار، پروندههای تخلّفات و عدمانطباق واحدهای تولیدکنندۀ خودرو به کمیسیون مادّۀ (42) قانون تقویت و توسعۀ نظام استاندارد ارجاع شد و در همین راستا برای 15 پروندۀ تخلّف، حکم صادر گردید؛ همچنین در ادامه رسیدگی به تخلّفات شرکتهای بازرسی در زمینۀ خودرو در این کمیسیون منجر به محکومیت 3 شرکت بازرسی گردید؛ و از ادامۀ شمارهگذاریِ خودروهای دارای عیب ایمنی مانند خودروی ام وی ام X55PRO تولیدی شرکت مدیرانخودرو جلوگیری بهعمل آمد.
. در دوره تحولی، دبیرخانۀ کمیتۀ فنّیTC22 سازمان بینالمللیISO در خصوص استانداردهای مرتبط با وسایل نقلیۀ جادهای استقرار یافت؛ آزمونهای دورهایِ برخورد و استحکام سازه انجام گرفت همچنین؛ مدیران کنترل کیفی شرکتهای خودروساز پس از بررسی، تأییدصلاحیت شدند.
- توسعه و ارتقاء استانداردهای صنعت لوازمخانگی
. سازمان ملی استاندارد ایران در دوره تحولی روش اجرای صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد را با هدف ایجاد رویّۀ جدید پایش تولیدات لوازم خانگی با توجّه به عدم امکان ردیابیِ کالاها و عدم شناخت منشأ تولید بازنگری کرد.
. با شناساییِ 81 قطعه اصلیِ مورد استفاده در تولیدات لوازم خانگیِ بزرگ و پُرمصرف؛ استاندارد خدمات پس از فروشِ لوازمخانگی بهروزرِسانی و اجرای آن اجباری شد.
. دبیرخانۀ کمیتۀ فنّی TC61 و TC59 در خصوص استانداردهای مرتبط باایمنی و عملکرد لوازمبرقیخانگی در سازمان بینالمللیِIEC استقرار یافت.
. طرح «شناساییِ عدمانطباقهای بحرانی و کاربردیِ فرآوردههای سیم و کابل» از طریق اداراتکلِّ استاندارد استانی انجام و آموزشهای لازم درخصوص استانداردهای ایمنی انواع لوازم برقیخانگی برای مدیرانکنترل کیفیت واحدهای تولیدی و بازآموزی کارشناسان استاندارد در استانها برگزار شد؛ و 26 پرونده تخلف در این زمینه به کمیسیون مادّۀ (42) قانون تقویت و توسعۀ نظام استاندارد ارجاع گردید.
- توسعه و ارتقاء استانداردهای صنعت مکانیک و فلزشناسی
. تدوین دستورالعمل صدور، اصلاح، تمدید، تعلیق، رفع تعلیق و ابطال گواهینامۀ تأیید نوع آسانسور کامل و تجدیدنظر در دستورالعمل صدور تأییدیه ایمنی آسانسور و تأییدیۀ انطباق تجهیزات تفریحی بهمنظور تسهیل و تسریع در فرآیندهای اجرایی در دوره تحولی (1400 تا تیر 1403) انجام شد.
. با تصویب اجرای اجباری استاندارد پلّکان برقی و پیادهرویِ متحرّک و استاندارد جرثقیل برجی، «طرح بازرسی ادواری آسانسورهای برقیِ نصبشده در دستگاههای دولتی و عمومی» در سطح کشور اجرا شد که این اقدام مُنجر به اصلاح آسانسورها و یا جلوگیری از بهرهبرداری از آسانسور بدون تأییدیه گردید.
. در همین بازه زمانی، با توسعۀ «سامانۀ جامع نظارت سازمان ملّی استاندارد ایران بر حوزۀ طلا» این سامانه به سایر دستگاههای نظارتیِ ذیربط بهمنظور همافزایی، گسترش دولتالکترونیک و استفاده از دادههای صحیح و بهروز متصل شد.
. اجرایِ «طرح کنترل وزن در واحد طول فرآوردههای تیرآهن و میلگرد» در مراکز عرضه و نمونهبرداری از 200 فرآورده از دیگر اقدامات دورهتحولی بود که منجر به شناسایی 31 فرآورده دارای عدمانطباق در سطح کشور گردید.
. تهیۀ شیوهنامههای «بازرسی تولید و بازرسیِ ادواری مخازن مطابق با استاندارد شمارۀ 6591» و «بازرسی ادواریِ سیلندرهای اکسیژن مطابقبا استاندارد شمارۀ 6792» و نیز تجدیدنظر در شیوهنامۀ «اِمحای مخازن CNG خودرویی» با توجّه به اهمّیت موضوع مخازن و سیلندرهای تحت فشارِ مورداستفاده و بهمنظور یکسانسازیِ رویّههای اجراییِ تولید و نظارت بر مخازن تحت فشار در سطح کشور در راستای توسعه و ارتقاء استانداردهای صنعت مکانیک و فلزشناسی انجام شد.
. براساس این گزارش با اجرای «طرح ویژۀ پایش شیرآلات در مراکز عرضه در سال 1402 و 1403»، 16 واحد فاقد نشان استاندارد شناسایی شدند.
- توسعه و ارتقاء استانداردهای صنعت مهندسی پزشکی
. در دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران در حوزه "صنعت مهندسیپزشکی" تمامی منابع استانداردهای اجباری و تشویقی در این حوزه پایش، بازنگری و بهروزرِسانیِ شد.
. براساس این گزارش «طرح بازرسی از سیلندرهای اکسیژن و پایش کیفیت گاز اکسیژنِ طبّی» در مراکز درمانی سطح کشور با همکاری اداراتکلِّ استاندارد استانها و دانشگاههای علومپزشکی اجرا شد که منجر به معدومسازیِ بیش از 800 سیلندر معیوب گردید.
. علاوه بر شناساییِ واحدهایِ فاقد نشان استاندارد در حوزۀ تولید تختهای پزشکی و تجهیزات توانبخشی از طریق نظارت مستقیم بر مراکز عرضه؛ سایتهای مَجازی عرضهکنندۀ تجهیزات پزشکی غیراستاندارد رصد و فهرست آنها به مرکز توسعۀ تجارت الکترونیکی جهت اقدام قانونی لازم و پیگیری مستمر اعلام که با این اقدام فضای بازار مَجازی برای عرضهکنندگان کالاهای غیراستاندارد ناامن شد.
صنایع غذایی و بهداشتی
- اجرای اجباریِ استاندارد فرآوردههای غذاییِ اساسی و پُر مصرف
. در دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران با پیگیریهای بهعمل آمده؛ اجرای اجباریِ استاندارد فرآوردههای غذاییِ اساسی و پُرمصرف از جمله: فرآورده گندم، فرآورده برنج تولید داخل، استانداردهای مربوط به انواع نان سنّتی، حجیم و نیمهحجیم، استانداردهای مربوط به روغنهای خام، در اجلاسیه شورایعالی استاندارد به تصویب رسید.
. نمایندگان سازمان ملّی استاندارد ایران در تدوین و تصویب«سند ملّی امنیت غذا و تغذیه پایدار» مبتنی بر رویکرد استقلال دستگاههای نظارتی و ارتقاء سلامت و کیفیت مواد غذایی، تضمین اصالت موادغذایی و جلوگیری از تقلّبها و حِلّیت و توسعۀ تجارت غذای سالم و حلال مشارکت مفید و مؤثر داشتند.
. سازمان ملی استاندارد ایران در دورهتحولی براساس قانون نظام جامع دامپروری مبنی بر لزوم افزایش کیفیت تولیدات دام و لزوم کنترل بهداشت تغذیه و جلوگیری از بُروز برخی بیماریها و کاهش ضایعات، اقدام به انتشار آگهی اعلام اجرای اجباری استانداردهای مربوط به 36 قلم فرآوردۀ خوراک دام، طیور و آبزیان نمود و بهدنبال آن برای اجرای بهینۀ استانداردهای فوق، هماهنگیهای لازم را با وزارت جهاد کشاورزی معمول و پیگیریهای مستمری را به عمل اورده است.
- ارتقاء کیفی محصولات کشاورزی در راستای اجرای قانون برنامۀ هفتم توسعۀ
. سازمان ملی استاندارد ایران برای اوّلین بار در کشور، «طرح گواهیکردن محصول ارگانیک توسّط نهاد گواهیکننده» را با همکاری مرکز ملّی تأییدصلاحیت ایران در راستای استفاده از ظرفیتهای نهادهای گواهیکنندۀ تأیید صلاحیتشده جهت اعطای گواهی محصول ارگانیک تدوین کرد تا همکاری میان نهادهای گواهیکننده و سازمان ملّی استاندارد ایران بهعنوان مالک طرح جهت گواهی با اعتبار بینالمللی و اعطاء نشان ارگانیک انجام گیرد.
. همچنین دستورالعمل «صدور، تجدید، تعلیق، رفع تعلیق و ابطال پروانۀ کاربُرد نشان حدّ مُجاز آلایندهها در محصولات کشاورزی» جهت پایش حدّ مُجاز فلزّات سنگین، باقیماندۀ آفتکُشها، مایکوتوکسینها و باقیماندۀ نیترات بر اساس استانداردهای ملّی ایران تدوین و ابلاغ شد و تاکنون 1050 پروانۀ کاربُرد نشان حدّ مُجاز آلایندۀ اختیاری برای انواع محصولات خام کشاورزیِ باغی، زراعی و گلخانهای در سطح کشور تاکنون بر اساس دستورالعمل مذکور صادر شده است.
- درجهبندی محصول با نشان ملّی استاندارد
. به استناد بند (21) مادّۀ (7) قانون تقویت و توسعۀ نظام استاندارد مبنیبر «تحوّل در ساختار و مراحل صدور مجوّز کاربرد نشان استاندارد در راستای بهروزرسانی، رقابتپذیری و بهرهگیری از فنآوریهای پیشرفته و درجهبندی کیفیت کالاهای با نشان استاندارد»، ترغیب تولیدکنندگانِ داخلی به تولید محصولِ باکیفیت و هدایت نظام بازار به سَمت رقابتیشدن، تضمین اطمینان به کیفیت محصولات دارای نشان ملّی استاندارد ایران، افزایش اعتماد مصرفکنندگان به نشان ملّی استاندارد ایران و همسو شدن با رویکردهای بینالمللی؛ روش اجرایی«درجهبندی کیفیت محصول با نشان ملّی استاندارد» تدوین و از لوگوی "نشان استاندارد برتر" رونمایی شد.
در گام اوّل جهت اجرای طرح درجهبندی محصولات سلولزی انتخاب شدند و اجرای درجهبندیِ محصولات غذایی از جمله آرد کامل و فراوردههای لبنی با توجّه به تعیین شاخصهای اختصاصی برای محصولات مذکور در گام بعدی این طرح قرار دارد.
- ارزیابی انطباق فرآوردههای پُرمصرف غذایی
. برمبنای قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، بررسی وضعیت انطباق محصولات خام کشاورزی انواع نانهای سنّتی، آب آشامیدنی/ آب شُرب، گوشت قرمز وارداتی، میوۀ تنظیم بازار شب عید، زردچوبه، انواع شیرینی دانمارکی و ناپلئونی، سبوس زیرچانه در نانواییها، روغن سرخکردنیِ موردمصرف در صنایع غذایی و اصناف، وجود یا عدموجود کمپیلو باکتر و لیستریا در سوسیس و کالباس مورد بررسی قرار گرفت.
- بهبود و ارتقاء زنجیرۀ آرد و نان در کشور
. «ستاد ملّی ارتقاء کیفیت زنجیرۀ گندم، آرد و نان» بهمنظور بهبود و ارتقاء زنجیرۀ آرد و نان در کشور با محوریت تولید و اشاعۀ آرد کامل و نان تهیهشده از آن در سازمان ملّی استاندارد ایران استقرار یافت و با بازنگری در استانداردهای ملّیِ آیینکارهای تولید نانهای سنّتی زیرساخت لازم در جهت پیشبرد فرآیند صحیح تولید نان اعم از نوع آرد موردمصرف، تهیۀ خمیر و استفاده از خمیر ترش و... را ایجاد کرد.
گفتنی است؛ همکاری فعّال و مؤثّر سازمان ملّی استاندارد ایران با دبیرخانۀ شورایعالی سلامت و امنیت غذایی در تدوین «شیوهنامۀ پخت نان کامل» با بهرهگیری از استانداردهای ملّی ذیربط انجام گرفت.
- اجرای برنامۀ ملّی ارتقاء کیفیت روغنها و چربیهای خوراکی
. «کارگروه ارتقاء کیفیت روغنها و چربیهای خوراکی» با هدف استانداردسازی و پایش اقلام مذکور و کنترل زنجیرۀ تأمین روغنها و چربیهای خوراکی و حصول اطمینان از تضمین تولید با کیفیت انواع روغنهای خوراکی و بررسی کیفیت انواع روغنهای خام وارداتی و ساماندهی ادعاهای تغذیهای و سلامتی مانند تراریختگی و غنیسازی در دورهتحولی سازمان ملی استاندارد ایران تشکیل شد که با برگزاری مستمر جلسات هماهنگی و هماندیشی با حضور ذینقشان و ذینفعان، چالشها و مشکلات اجرایی مرتبط با کیفیت روغنها و چربیهای خوراکی تا حصول نتیجه موردبررسی قرار گرفت.
- صیانت از نشان ملّی استاندارد
اجرای نظارت مستمر بر اجرای الزامات نشانهگذاری و برچسبگذاری فرآوردههای غذایی بهمنظور رعایت حقوق مصرفکنندگان و جلوگیری از گمراهی و فریب آنان و نیز اطمینانبخشی به مردم در بارۀ اعتبار و اصالت نشان ملّی استاندارد ایران؛ تدوین و بهروزرِسانیِ روشاجرایی/ دستورالعمل/ شیوهنامه، مشارکت فعّال در تدوین دستورالعمل شیر مدارس، نظارتبر عملکرد ادارات استانی در حوزۀ اجرای استاندارد، طرح نظارتی کنترل بازار(طرح طاها) و طرح پایش فرآوردههای پُرمصرف در ماه مبارک رمضان و نوروز از دیگر اقدامات معاونت ارزیابی انطباق در صنایع غذایی و بهداشتی است.
صنایع امور زیربنایی و تولید
- ارتقاء ایمنی و کیفیت واحدهای مسکونی؛
. دفتر تخصصی نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غیرفلزّی در دوره تحولی با تدوین استاندارد ملّی «ساختمان؛ الزامات» بهمنظور ارتقاء ایمنی و کیفیت واحدهای مسکونی مهمترین اقدام عملکردی خود را رقم زد.
. اجرای اجباری استانداردهای ملّیِ برچسب پوشاک، نوشتافزار، استاندارد مادّۀ AUS32 (محلول آبی اوره) کاهندۀ Nox ، استانداردهای مربوط به لباس نوزاد و کودک و لباسزیر بزرگسالان، استاندارد كاغذ و مقوّای مورداستفاده در كتابهای درسیِ مدارس را در برنامه عملکرد خود داشت.
. همچنین اجرای استاندارد آفتکُشها با توجه به تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آنها بر سلامت مصرفکنندگان و محیطزیست گیاهی و جانوری؛ لزوم کنترل میزان باقیماندۀ سموم در محصولات کشاورزی، ضرورت استفاده از آفتکشهای کمخطر، متوسّطخطر و محیطزیست دوست و لزوم تولید آفتکشهایی با کیفیت بالا و اثرگذاریِ مطلوب بر روی آفات و بیماریها در کشور و در عین حال، با کمترین میزان اثرات سوء بر روی انسان و محیطزیست اجباری اعلام شد.
. بههمینمنظور، سازمان ملّیِ استاندارد ایران با هماهنگیِ وزارت جهاد کشاورزی با تعریف مأموریت مغفولمانده طیِّ سنوات گذشته، کنترل تمام ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی آفتکشهای تولید داخل و وارداتی را بهمنظور انطباق آنها با استانداردهای ملّیِ مربوطه از ابتدای سال جاری در دست پیگیری و اجرا دارد.
- پیشنهاد اجرای اجباری استاندارد فرآوردههای شوینده، بهداشتی و آرایشی
. با توجه به استفادۀ روزمرّه از حجم بالای فرآوردههای شوینده توسّط آحاد جامعه که وفور فرآوردههای آرایشیِ تقلّبی، سلامت مصرفکنندگان را تهدید میکند؛ ارتقاء کیفیت و فراهم آوردن امکان رقابت بهتر در بازارهای جهانی و لزوم تولید محصولات شوینده، بهداشتی و آرایشیِ با کیفیت بالا در تولیدات داخل برای استفادۀ مصرفکنندگان داخلی و صادرات به بازارهای هدف ضرورتی انکارناپذیر است. به همین منظور سازمان ملّی استاندارد ایران، کاربرگهایِ اجرای اجباری استانداردهای ملّیِ مربوط به فرآوردههای شوینده، بهداشتی و آرایشی را که تاکنون مشمول اجرای اجباری نبودهاند، تهیه و در دستور کار اجلاسیۀ بعدی شورایعالی استاندارد قرار داده است.
. همچنین با توجه به لزوم افزایش کنترل و نظارت کیفی بر پروسۀ تولید و توزیع فرآوردههای پوشرنگ، پوشش زیرین، رنگ، آستری و جلا، اجرای اجباری استاندارد این محصولات نیز پیشنهاد شد.
- ارزیابیِ انطباق فرآوردههای پُرمصرف برای نخستین بار در کشور
سازمان ملّی استاندارد ایران با همکاری نهادهای ارزیابیِ انطباق تأییدصلاحیتشده، به استناد مادّۀ (17) قانون تقویت و توسعۀ نظام استاندارد، اقدام به ارزیابی انطباقِ فرآوردههای پُرمصرف مانند مایع دستشویی، رُژ لب، ژل بهداشتیِ بانوان، کرم ضدّ آفتاپ، سیگار، ویپ و چسب کاشی نموده و نتایج حاصل را جهت اطلاع عموم و مراجع ذیربط اعلام کرده است. این سازمان، با توجّه به نتایج مُثبت بهدستآمده و تأثیر مفید این اقدام بر افزایش کیفیت و نحوۀ نظارتهای سازمانهای متولّی، در نظر دارد اجرای بهینۀ این ابتکار عمل را بهصورت مستمر و به فراخور گزارشات واصله پیگیری کند.
- برنامۀ جامع و عملیاتیِ نظارتِ کمّی و کیفی بر کالاها و خدمات
سازمان ملّی استاندارد ایران، «برنامۀ جامع و عملیاتیِ نظارتِ کمّی و کیفی بر کالاها و خدمات» را با توجه به سیاست اصولیِ «مردمیسازی استاندارد» در دوران تحوّلی سازمان ملّی استاندارد ایران و تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» همچنین تأکید قانون تقویت و توسعۀ نظام استاندارد بر نظارت بر کالاها و خدمات در مراکز تمرکز، توزیع، عرضه و فروش کالا و خدمات تهیه و در شورای راهبردی سازمان بهتصویب رساند.
صنایع انرژی و محیطزیست
- اجرای کامل قانون هوای پاک
. سازمان ملی استاندارد ایران در راستای اجرای "قانون هوای پاک" اقدام به تدوین، بهروزرِسانی و اجرای اجباری استانداردهای ملّی مانند استانداردهای سوخت، سامانههای احتراقی و تجهیزات کاهش آلایندهها مانند کاتالیست و DPF و سامانۀ کنترل و هدایت بخارات بنزین (کهاب) و... نمود.
. در همین راستا سامانۀ مربوط به آییننامۀ اجرایی مادّۀ (17) "قانون هوای پاک" برای سامانههای احتراقی(موتورخانهها) را راهاندازی و با بهرهبرداری مُستمر از سامانۀ مذکور بااستفاده از ظرفیت نهادهای ارزیابی انطباق تأییدصلاحیتشده، گزارش مُستمر و برخط به سازمان حفاظت محیطزیست ارائه داشت که با تأییدصلاحیت شرکتهای بازرسی حوزۀ سامانههای احتراقی، امتیاز کامل ارزشیابیِ سازمان حفاظت محیطزیست پس از اجرای کامل وظایف قانونی را کسب کرد.
- افزایش نظارت بر اجرای استاندارد معیار مصرف انرژی در صنایع انرژیبَر ؛
. دفتر تخصصی ارزیابی انطباق انرژی و محیطزیست سازمان ملی استاندارد ایران بهمنظور اجرای قانون اصلاح الگوی مصرفانرژی و کاهش ناترازی انرژی در کشور، سطح نظارت بر اجرای استاندارد معیار مصرف انرژی در صنایع انرژیبَر را افزایش داد بهطوریکه تعداد 3546 واحد مشمول معیارمصرف انرژی در کشور شناسایی شدند.
. در همین راستا و بهمنظور تولید تجهیزات با راندمان بالا و دارای رتبۀ برتر مصرف انرژی در راستای الگوی بهینۀ مصرف انرژی تفاهمنامهای با وزارتخانههای نیرو و صمت بهمنظور اجرای پروژۀ ارتقاء استاندارد معیار مصرف انرژیِ تجهیزات انرژیبَر بهمنظور کاهش 3000 مگاواتِی مصرف برق در کشور در راستای کاهش ناتَرازی انرژی منعقد شد.
. جلوگیری از تولید لامپهای رشتهای در کشور با توجّه به میزان مصرف بالای این نوع از لامپها، ارتقاء رتبه و فناوری تولید کولرهای آبی در کشور و بهکارگیری موتورهای الکتریکی با بازدهی بالا و استفاده از موتورهای BLDC، ارتقاء رتبۀ استاندارد کولرهای گازی و اعلام اجرای اجباری استاندارد تجدیدنظرشده بهمنظور تسریع در فرآیند تولید کولرهای با بازدهی بالا، ارتقاء رتبه و فناوری تولید الکتروموتورهای مورداستفاده در صنایع و اعلام اجرای اجباری استاندارد تجدیدنظرشده بهمنظور تسریع در فرآیند تولید الکتروموتورهای با بازدهی بالا و افزایش نظارت میدانی بر مراکز عرضۀ تجهیزات انرژیبَر در کشور بهمنظور ارزیابی انطباق برچسب انرژی نصبشده بر روی تجهیزات انرژیبَر موجود در سطح بازار، از دیگر اقداماتی بود که در راستای الگوی بهینۀ مصرف انرژی صورت پذیرفت.
- نظارت مستمر بر کیفیت سوخت تولید و توزیعشده در کشور
. دفتر تخصصی ارزیابی انطباق انرژی و محیطزیست سازمان ملی استاندارد ایران برای نظارت بر اجرای اجباری استاندارد ملّی بنزین مکاتبات متعدّدی را با شرکت ملّیِ پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران برای دریافت گزارش از روند استانداردسازی بنزین داشته است؛ در همین راستا نمونهبرداری بالغبر 550 نمونه از سه فرآوردۀ بنزین، گازوئیل و مازوت از کلّیۀ پالایشگاههای کشور و تمامیِ انبارهای نفت برای اوّلین بار در سال 1402 انجام شد.
. تهیۀ گزارشهای تحلیلی از کیفیت بنزین برای دو بازۀ ششماهۀ گرم و ششماهۀ سرد سال و ارسال برای ریاستجمهوری، سازمان حفاظت محیطزیست و سایر نهادهای ذیربط، همچنین دریافت پروانۀ کاربرد علامت استاندارد برای محصول بنزینِ تولیدی توسّط پالایشگاه شازند برای اوّلینبار در کشور و معرّفی سایر پالایشگاههای کشور به کمیسیون مادّۀ (42) قانون تقویت و توسعۀ نظام استاندارد برای رسیدگی قانونی بهدلیل عدم دریافت پروانۀ کاربرد علامت استاندارد از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.
. با پیشنهاد تصویب اجرای اجباری گاز طبیعی و گازوئیل به شورایعالی استاندارد، اجرای اجباریِ استاندارد ملّی گاز طبیعی از مهرماه سال 1404 و گازوئیل از مهرماه سال 1405 در اجلاسیۀ 117 شورایعالی استاندارد به تصویب رسید.
. همچنین ارتقاء کیفیت مازوت بر اساس استاندارد ملّی براساس استاندارد ملی تجدیدنظر شده در سال 1401 ؛ از ابتدای سال 1406 اجرا خواهد شد.
- نظارت مستمر بر جایگاههای عرضۀ سوخت مایع و سامانۀ کنترل و هدایت بخارات بنزین (کهاب)؛
پس از تصویب اجرای اجباریِ استانداردهای ملّی ایران به شمارههای 12054 تحتعنوان «جایگاههای سوختگیری وسایل نقلیه موتوری» و 23208 تحتعنوان «سامانه کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین (کهاب)- الزاماتعمومی» در اجلاسیۀ 117 شورایعالی استاندارد و اجرای آن از ابتدای سال 1404 انجام دو مرحله بازرسی طرح پایلوت جایگاههای سوخت مایع توسّط سازمان ملّی استاندارد ایران بر اساس مادّل (17) قانون تقویت و توسعۀ نظام استاندارد و ارزیابی بیش از 800 جایگاه بر اساس الزامات استانداردهای ملّی ایران در چارچوب قوانین و مقررات انجام و نتایج دو مرحلۀ بازرسی به وزارت نفت ارسال شد.