سازمان ملی استاندارد ایران از آغاز دوره تحولی (1403-1400) و بهمنظور ایجاد شفافیت و جلوگیری از فساد و سایر آسیبهای اداری، هوشمندسازی سامانههای سازمان را با طراحی سامانههای جدید و بازمهندسی و اصلاح زیرساختهای فناورانه در نظام استاندارد مورد توجه قرار داد که در ادامه بهاختصار به برخی از این اقدامات اشاره شده است.
- ایجاد زیرساختهای فناورانه، امن و شفاف
. فعالیت و عملکرد مرکز فناوری اطّلاعات و امنیت فضای مجازی سازمان ملی استاندارد ایران بهدلیل ویژگی خاص فعّالیت و وظایف قانونی این سازمان در تأمین و حفظ امنیت اطّلاعات، فراگیری آگاهیِ ذینفعان و آحاد جامعۀ ایران اسلامی از استانداردها و مقرّرات فنّی و نیز ایجاد حدّاکثر شفّافیت بهمنظور جلوگیری از بروز فساد و سایر آسیبهای اداری، از اهمّیت بهسزایی برخوردار است.
. پشتیبانی فنّی و توسعۀ سامانههای تخصّصی، ایجاد و توسعۀ سامانههای جدید، هوشمندسازی فرآیندها به ویژه در راستای ارتقاء شفّافیت و فسادستیزی،برقراریِ ارتباطات الکترونیک با سایر ارکان دولت، تغییر نسل دیتاسِنتر(Data Center) اصلی سازمان،برقراری سیستمهای کنترلی و نظارتی از مهمترین اقدامات عملکردی مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی است که در ادامه بهاختصار به آن اشاره شده است.
- پشتیبانی فنّی و توسعۀ سامانههای تخصّصی
. این مرکز ضمن پشتیبانی فنی، سامانههای تخصصی "تحلیل و پیادهسازی فرآیند صادرات و واردات برای صدور گواهی و کنترل محمولههای صادراتی به کشور"، "ایجاد سامانه آسانسور برای رهگیری وضعیت استاندارد آسانسورها با ثبت مشخّصات فنّی آسانسور (130 فیلد اطّلاعاتی) و تهیۀ بانک اطّلاعاتی و شناسنامۀ فنّی آسانسور"،" برقراری سامانۀ نظارت بر اجرای استاندارد برای صدور، ابطال و تجدیدنظر پروانه کاربرد علامت استاندارد در فرآیند COP و صدور نشان حلال"، "ایجاد سامانه تأییدصلاحیت برای تحلیل و پیادهسازی فرآیند مدیریت مدارک و درخواست شرکتهای بازرسی و نهادهای ارزیابی انطباق"،" ایجاد سامانۀ تدوین استانداردهای ملّی و جستجوی استانداردهای ملّی با طراحی فرمهای مورد نیاز بهرهبردار" و "سامانۀ اندازهشناسی قانونی" را توسعه داده است.
. در دوره تحولی سازمان ملی استاندارد ایران، پورتال جدید نیز با توجه به رویکردهای تحولی سازمان طراحی شد و توانست در رنکینگ(Ranking)برترین پورتالهای دستگاههای اجرایی کشور رتبه چهارم را کسب کند.
. مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی سازمان ملی استاندارد ایران در این دوران بهمنظور ایجاد ارتباط بینسامانهها و نرمافزارهای اداری، مالی و پرسنلی و نیز انتقال و به اشتراکگذاریِ اطّلاعات و دادهها و مدیریت متمرکز آنها؛ سیستم یکپارچۀ مالی، اداری و پرسنلیِ سازمان ملّی استاندارد ایران در سطح کشوری، پیادهسازی کرد که این سامانه در حال نهایی شدن است.
. همچنین برای ایجاد بسترهای لازم جهت رسیدگی به گزارشات، درخواستها و نظرات شهروندان از طریق تلفن گویا، پورتال شهروندی و درگاه پیام کوتاه، "سامانه مردمدار" را در فضای پورتال سازمان ایجاد کرد و از این طریق با پیادهسازی فرآیندهای استعلام، رسیدگی به گزارشات، درخواستها و نظرات شهروندان در حوزههای جایگاه CNG، تجهیزات تفریحی، آسانسور، نهاد ارزیابی انطباق و خودرو را برای رسیدگی دریافت میکند.
. در همین راستا "درگاه تخصّصی صدور مجوّزهای سازمان"؛"سامانۀ تدوین استانداردهای بینالمللی با پیادهسازی فرآیندهای ثبتنام، عضویت در کمیتههای فنی- فرعی"؛ " سامانۀ پرداخت هزینۀ آزمون در درگاه امن پرداخت"و " سامانۀ جدید جامع تأییدصلاحیت برای برگزاری جلسات، بررسی اولیه درخواستها توسط مرکز تأییدصلاحیت ایران" ایجاد شد.
. همچنین "سامانۀ جدید کُدگذاری و تعیین ماهیت مشتقّات نفتی" با هدف اصلاح فرآیند نمونهبرداری و ایجاد ثبت نتیجه توسّط اعضای کارگروه استانی و ستادی ایجاد شد، که قابلیت ردیابی نمونه توسط محفظۀ قابلحمل بهصورت برخطّ روی نقشه را دارد.
. علاوه بر آن؛ "سامانۀ خودرو و نیرو محرّک"،" سامانۀ سنجش نرخ کیفیت کالا"، "پنجرۀ واحد خدمات نظام استاندارد"، "سامانۀ انرژی و احتراقی در اجرای قانون هوای پاک و بهینهسازی مصرف انرژی"، "سامانۀ صدور کد شناسایی طلا"، "سامانه نظارت هوشمند بر عملکرد وسایل توزین "؛ نیز ایجاد و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
- ایجاد سامانۀ جامع استاندارد
. در راستای یکپارچهسازیِ سامانههای اختصاصی، معماری (ADD) سامانۀ جامع استاندارد باعنوان پروژۀ «بازمهندسی و اصلاح زیرساختهای فناوری اطّلاعات سازمان ملّی استاندارد ایران»، با نگرشی راهبردی و فراگیر و با مدّنظر قراردادن نیازهای ذینفعان و مخاطبان سازمان به منظور استقرار و بهرهگیری صحیح از فناوری اطّلاعات و در راستای انجام بهینۀ تعاملات سازمانی در تمامی ابعاد مختلف آن، در دست اقدام است. این پروژه شامل بررسی، احصاء و بهبود تمامی فرآیندها و زیرساختهای موجود و آتی سازمان ملّی استاندارد ایران در ساختمان ستادی تهران،ساختمان صف (کرج) و تمامی واحدهای استانی خواهد بود.
- پروژههای در دست اقدام جدید
. در ادامه رویکرد توسعۀ سامانههای جدید سازمان ملّی استاندارد ایران، بهرهمندی از تکنولوژیهای روز برنامهنویسی، حفظ امنیتِ دادهها و اطّلاعات، یکپارچهسازیِ خدمات، کاهش وابستگی بهرهبردار به تیم فنّیِ توسعۀ نرمافزار، اتّصال و استفاده از سایر سامانههای ارکان مختلف حاکمیت، شفافیت و نظارت و کنترل مستمر فرآیندها، انطباق فرآیندها با قوانین و مقرّرات موضوعه، احصاء و رفع گلوگاههای فساد و نیز تسهیل و تسریع خدمترسانی به شهروندان در رأس قرار گرفت و در همین چارچوب، اجرای سامانههای جدید به شرح زیر در دست اقدام است:
- سامانۀ جدید صدور مجوّزهای صادراتی و وارداتی
- سامانۀ جدید تجهیزات تفریحی
- سامانۀ جدید صدور نشان استاندارد حلال
- سامانۀ جدید تدوین استانداردهای ملّی
- سامانۀ جدید حدّ مُجاز آلایندهها
- سامانۀ ارگانیک
- سامانۀ یکپارچۀ اندازهشناسی، اوزان و مقیاسها
- سامانۀ جدید تأییدیۀ ایمنی آسانسور، پلّکان برقی و پیادهرو متحرّک
- سامانۀ جدید جامع کارشناسان استاندارد
- سامانۀ یکپارچۀ ارزیابی کیفیت کالا و خدمات
- سامانۀ یکپارچۀ ارزیابی انطباق استاندارد
- سامانه جدید اعطای نشان دانش بنیان(دانش نماد)
- سامانه جدید اعطای نشان نانو (نانو نماد)
- تغییر نسل دیتاسِنتر اصلی سازمان
. سازمان ملّی استاندارد ایران در دورۀ تحوّلی خود با انجام اقدامات زیر نسل دیتاسِنتر خود را بر اساس سطح امنیت سایبری، برقراری سیستمهای افزایشدهندۀ سطح پایش، کنترل و نظارت، آسیبشناسی و رفع آنها و... تغییر داده است.
. با تأمین تجهیزات نسل نوین و ارتقای تجهیزات محاسباتی؛ زیرساخت امکانسنجی، طرّاحی و ایجاد جدید مرکز داده و ارتباطات شبکۀ دیتاسِنتر کشوری سازمان را فرآهمآورده و ارتقاء سطح امنیت سایبری سازمان مبتنیبر نسل نوین تجهیزات فرآهم آمد.
. علاوه بر تأمین تجهیزات، ساختار پشتیبانگیری دیتا با بازطرّاحی و تدوین روند تهیۀ پشتیبان از دادههای حیاتیِ سازمان مبتنیبر ساختار نوین، مدّتزمان ذخیرهسازی و آرشیوسازی دیتای سازمان از یک سال به سه سال ارتقا پیدا کرد.
- برقراری سیستمهای کنترلی و نظارتی در سطح شبکه و زیرساخت و ارتباطات
. در دوران تحولی سازمان ملی استاندارد ایران؛ مدیریت لاگ(Log Management) در راستای جمعآوری، ذخیره، پردازش، ترکیب و تجزیه و تحلیل داده از برنامههای کاربُردی، تجهیزات زیرساختی، سیستمعامل، بانکهای اطّلاعاتی و کاربران، با هدف بهینهسازیِ عملکرد سیستم، شناسایی مشکلات فنی، مدیریت بهتر منابع، تقویت امنیت و بهبود تطبیقپذیری با هدف برقراری سیستمهای کنترلی و نظارتی در سطح شبکه و زیرساخت و ارتباطات راهاندازی شد و سامانههای مانیتورینگ زیرساخت شبکه در راستای نظارت بر عملکرد شبکه، سِروِرها، سرویسها، ارتباطات، بانکهایاطّلاعاتی و... ارتقا یافت.
. همچنین در این دوران هوشمندسازی فرآیندها در راستای ارتقاء شفّافیت و فسادستیزی و برقراری ارتباطات الکترونیک با سایر ارکان دولت با پیادهسازی بیش از 100 وبسرویس از دیگر خدماتی بود که در مرکز فناوری اطّلاعات و امنیت فضای مجازی ایجاد شد.
گفتنی است؛ این حجم از پروژهها، پیش از این در هیچ دستگاه دولتی و نهاد غیردولتی نظیر نداشته و برای اوّلینبار است که در دوران تحولی سازمان ملّی استاندارد ایران (1403- 1400)، تعریف و اجراء شده و همچنان تداوم دارد.