عملکرد دوران تحولی سازمان ملّی استاندارد ایران در حوزۀ ارزیابی کیفیت
در ادامه گزارش عملکرد حوزه ارزیابی کیفیت در دوره تحولی (1403- 1400) در دو بخش "ارزیابی کیفیت کالا و خدمات" و "ارزیابی کیفیت کالاهای صاداراتی و وارداتی" منتشر می شود.
«ارزیابی کیفیت کالا و خدمات»
این مأموریت در سنوات گذشته مغفول مانده بود در حالیکه در دوره تحولی با اجرای قوانین و مقررات علاوه بر آنکه سهم مهمّی از تولید ناخالص داخلی و ثروت آفرینیِ، زمینۀ افزایش رضایت عمومی و ارتقاء اعتماد ملّیِ دریافت کنندگان خدمات را به بهترین نحو فراهم مینماید.
- استاندارد سازی و ارزیابی انطباق خدمات،
در همین راستا با تهیۀ ابزارهای ارزیابی و پایش کیفیت، بازنگری در استانداردهای موجود، تدوین استانداردهای جدید و استفاده از چکلیستهای تدوینشده و روزآمد در حوزههای خدمات عمومی شهری در 11 خدمت، نشستهای همافزایی با دستگاههای ذیربط به منظور برنامهریزی مدوّن، تهیۀ بُرشهای استانیِ برنامه تهیه و ابلاغ به ادارات کلِّ استانی جهت اجراء برگزار شد.
ارزیابی انطباق کیفیت خدمات حوزههای یازدهگانۀ خدمات شهری از جمله هتلهای 1 تا 5 ستاره، هتل آپارتمانها، زائرسراها، مراکز خدمات پستی، مراکز نگهداری سالمندان، مراکز آموزشی، سالن های ورزشی، پایانه های اتوبوسرانی
برون شهری، ایستگاه راه آهن، فرودگاهها و مراکز قالیشویی بود که مطابق با استانداردهای مربوطه، حصول نتایج و تحلیل آنها در قالب گزارشهای لازم و ارسال برای مراجع ذیربط بخشی از اقدامات سازمان ملّی استاندارد ایران، طیّ بازههایِ زمانی سالهای 1402-1401 و چهار ماهۀ نخست سال 1403 را شامل می شود.
- شناسایی استانداردهای مورد نیاز خدمات؛
- استانداردسازی خدمات پس از فروش لوازم خانگی انرژیبَر؛
در همین راستا 19 پروانۀ کاربرد علامت استاندارد در زمینۀ خدمات پس از فروش لوازم خانگی انرژیبَر توسّط ادارات کلِّ استاندارد استانی صادر شد.
- استانداردسازی خدمات پس از فروش خودرو؛
«ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی»
سازمان ملّی استاندارد ایران بر اساس بندهای (15) و (16) مادّۀ (7) قانون تقویت و توسعۀ نظام استاندارد موظّف است نسبت به «کنترل کیفیت کالاهای صادراتیِ مشمول استاندارد اجباری به منظور فراهم نمودن امکان رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بینالمللی» و «کنترل کیفیت کالاهای وارداتی به منظور جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب و حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان داخلی» اقدام کند. این سازمان طیِّ سالهای 1400 تاکنون، در بیش از 100 گمرک اجرایی در مرزهای زمینی، هوایی، دریایی وظیفۀ صدور گواهی انطباق یا گزارش عدم انطباق کالاهای صادراتی و وارداتی با استانداردها و مقرّرات فنّی را ارایه داشته است.
- تسریع در ارزیابی انطباق محمولههای صادراتی و وارداتی؛
تعداد کلّ مجوّزهای صادره برای محمولههای صادراتی از کشور طیِّ سه سال گذشته بالغ بر 21956 مجوّز در سال 1401، 24451 مجوّز در سال 1402 و 5807 مجوّز در سهماهۀ اوّل سال 1403 بوده است.
- درآمد حاصل از ارزیابی انطباق محمولههای وارداتی؛
- کاهش مدت زمان ترخیص کالا؛
از طرفی با رصد و گزارشگیریِ مُستمرّ سامانهای و رفع فوری هر گونه ایستایی و اقدامات میدانی؛ حضور میدانی مدیران ارشد صف و ستاد در مبادی ورودی و خروجی کالاها به کشور در جهت رفع موانع احتمالی و تعیین تکلیف پروندههای باز به دلیل عدم ایفاء تعهّدات صاحبان کالا مدت زمان ماندگاری کالا در گمرکات به حداقل رسید بطوریکه بر اساس اطّلاعات استخراجی از سامانۀ صدور مجوّزهای صادراتی و وارداتی (COC)، زمان صدور گواهی انطباق درخواستهای ثبتشده در سامانۀ مذکور با کاهش حدود 16 درصدی، از میانگین 8.2 روز در سال 1401 به 6.9 روز در چهارماهۀ اوّل سال جاری رسیده است.
دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی در راستای انجام وظایف خود به تدوین و بازنگری در روشهای اجرایی و دستورالعملها و رویّهها در چارچوب قوانین و مقرّرات، اصلاح رویّۀ تأیید صلاحیت شرکتهای بازرسی کالا، اصلاح فرایند تأیید صلاحیت، تمدید، تعلیق، ابطال و توسعۀ دامنۀ شرکتهای بازرسی کالا، تدوین و اجراء ضوابط تخصّصیِ نهادهای بازرسیکنندۀ کالاهای صادراتی و وارداتی با همکاری مرکز ملّی تأیید صلاحیت ایران بر اساس استاندارد ISO/IEC17020 و لحاظ نمودن توان فنّی و تخصّصی این نهادها اقدام نمود.
- ارایه تسهیلات به تجار در حوزه ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی؛
از دیگر تسهیلات مربوط به کالاهای صادراتی باکیفیت، ثبت کالاهای وارداتی، صدور گواهی ثبت کالا و تأیید نوع تایر و تیوب وارداتی با توجّه به نیاز کشور و شرایط خاصّ بازار کالای تایر و تیوب، ورود مواد اوّلیه، حدّ واسط، تجهیزات، اجزاء و قطعات و ماشینآلات مورد نیاز و مرتبط با واحدهای تولیدی نیز تعلق می گیرد.
- استانداردسازی محصولات نوظهور و دانشبنیان
این بستۀ جامع، مجموعۀ متنوّعی از اقدامات تسهیلگرانه در بخشهای تدوین و ترویج استاندارد، ارزیابی انطباق محصولات و خدمات دانشبنیان، اندازهشناسی، اوزان و مقیاسها، آزمونهای کیفی، فعّالیتهای بازرسی و ... را با تعیین حوزههای تخصّصی و فنّیِ متولّی در سازمان ملّی استاندارد ایران از جمله تصویب دستورالعمل شیوۀ اعطای نشان دانشبنیان (دانشنماد) را پیش بینی کرده است.
در همین راستا 17 نشست کمیتۀ ارزیابی استانیِ صدور گواهینامۀ محصولات دانشبنیان برگزار و با مشارکت در 4 کمیتۀ ارزیابی تعیین سطح فناوریِ محصولات فناورانه در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان برای صدور گواهینامۀ محصولات دانشبنیان و تصمیمگیری شد که منجر به صدور 38 گواهینامۀ انطباق محصولات دانشبنیان در سال 1401، تعداد 22 گواهینامۀ انطباق محصولات دانشبنیان در سال 1402 و صدور 13 گواهینامۀ انطباق محصولات دانشبنیان مربوط به 7 نشان دانش نماد، 4 گواهی انطباق COP و 2 گواهی انطباق COC در چهارماهۀ ابتدای سال جاری گردید. ضمناً از آغاز سال 1403 تاکنون، 30 پرونده در این موضوع بررسی شده است.
- نحوه ارزیابی انطباق محصولات نانو نماد
با اجرای این دستورالعمل، اعتبار نشان نانو دوساله شده و صدور گواهینامۀ انطباق محصولات نانو با اعتبار دوساله بر اساس یک استاندارد اظهار شدۀ قابلپذیرش یا چند ویژگیِ اظهارشده است. به گونه ای که نظارت بر محصولات نانو که نشان نانو نماد را دریافت کردهاند، ضمن رعایت حقوق مصرفکنندگان و افزایش اعتماد عمومی، توسعه بازار را تضمین میکند.
نشان نانو نَماد به 3 شرکت تولیدکنندۀ محصولات با فناوری نانو توسّط سازمان ملّی استاندارد ایران با همکاری ستاد ویژۀ توسعۀ فناوری نانو اعطا شد.
- سنجش نرخ کیفیت کالا
در راستای اجرای این طرح در سال 1401، «طرح برآورد و سنجش نرخ کیفیت کالاها» در مراکز استانها به مرحلۀ اجراء درآمد. جامعۀ آماری این طرح، کلّیۀ شهروندان ساکن مراکز استانهای کشور و حجم نمونۀ پرسششده 13736 نفر بوده که با روش علمیِ نمونهگیری و با تخصیص متناسب به 40 قلم گروه کالای تشکیلدهندۀ پُرتفوی سنجش نرخ کیفیت کالا در سطح فروشگاههای زنجیرهای و مراکز عرضۀ کالاها در مناطق مختلف 31 مرکز استان، دادهها و اطّلاعات این طرح جمعآوری گردید.
شایان ذکر است که پرتفوی سنجش نرخ کیفیت کالا بر اساس ضریب اهمّیت کالاهای مهم در سبد خانوار، بر اساس سبد سنجش نرخ تورّمِ مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی آمارههای کشور و همچنین با استعلام از معاونت نظارت بر اجرای استاندارد تعیین گردید.
4 قلم کالای اساسیِ تشکیلدهندۀ پرتفوی سنجش نرخ کیفیت کالا به ترتیب شامل 19 قلم (62. 52 درصد) کالا از گروه کالایی صنایع غذایی، 14 قلم (34 درصد) از گروه کالایی صنایع غیرفلزّی و 7 قلم (37. 13درصد) از گروه کالایی فلزّی تعیین گردید. با توجه به نتایج به دستآمده، در حال حاضر، نرخ کیفیت کالاها در سطح مطلوب (42. 71 از 100) ارزیابیشده است. شاخص نرخ کیفیت کالاها به ترتیب در گروههای صنایع غذایی، غیرفلزّی و فلزّی برابر است با (77. 71)، (87. 70) و (58. 71) که از منظر شرکتکنندگان در این طرح، سطح کیفیت کالاها در سطح مطلوب ارزیابی شده است.
در سال 1402، بررسی سنجش سالیانۀ نرخ رشد کیفیت کالاها بر روی 56 قلم کالا در 31 استان کشور از تاریخ 1402/04/01 لغایت 1402/04/28 به اجراء درآمد و تعداد 19800 فرم پرسشنامه تکمیل گردید.
براساس این طرح شاخص نرخ کیفیت کل 62.62 درصد براورد شده است. براساس یافته های این طرح کمترین شاخص رضایت مربوط به گروه خودرو با 03. 40درصد برآورد شده است و بیشترین مربوط به ماکارونی (700.03 درصد) است. همچنین شاخص رضایت براساس گروه های کالایی هر بخش: به ترتیب در بخش تجهیزات ارتباطی، مبلمان و کفپوش ها، کالاهای منزل، لوازم خانگی، کالای شخصی، وسایل خانگی، مواد خوراکی، نوشیدنی ها، نوشیدنی ها، ظروف غذاخوری، انواع کفش ها، ابزار و تجهیزات منزل، پوشاک، تجهیزات حمل و نقل، دخانیات، وسایل نقلیه (موتور و خودرو) بوده است.
در سال 1403، برای اجرای طرح، تعداد 80 گروه کالا در 31 استان با تعداد 22665 پرسشنامه برنامهریزی شده است. همچنین سامانهای هوشمند مبتنی بر هوش تجاری (BI) با هدف تجزیه و تحلیل، داده کاوی، تجسم داده ها، ابزارها و زیرساخت های داده و ترکیب بهترین شیوه تحلیل طرّاحی شده است. در نظر است این طرح در شهریور ماه جاری اجرا شود.
اخبار ویژه
25 مهر 1403
حضور چشم گیر مقامات خارجی در مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد / مقامات ۲۱ کشور خارجی مهمان خانواد
10 شهریور 1403
تشکلهای تخصصی با اعتبار بخشی NACI میتوانند پروانه کارشناس رسمی استاندارد را دریافت کنند
8 شهریور 1403
هوشمندسازی سامانههای سازمان ملی استاندارد ایران در بازمهندسی و اصلاح زیرساختهای فناوری نظام استاند
31 مرداد 1403
عملکرد دوره تحولی سازمان ملّی استاندارد ایران در امور ارزیابی انطباق کالا و نظارت بر اجرای استاندارد